نشست تخصصی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با مسئولان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی در مشهد برگزار شد.

برگزاری نشست تخصصی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مشهد

به گزارش قدس خراسان، صبح امروز نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، مسئولان اقتصادی استان و فعالان بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با هدف احصاء مشکلات حوزه صنعت و معدن خراسان رضوی برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در جمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی استان گفت: یکی از زنجیره‌های بسیار مهم در استان بخش معدن است. در دولت سیزدهم با توجه به شرایط تحریم نگاه در این حوزه توسعه‌ای بود و به همین منظور در بخش توسعه معدن در استان ۲۴. ۹ همت و در حوزه احداث ۹. ۲ همت سرمایه‌گذاری صورت گرفت.

حسن نوری‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های معادن در منطقه تصریح کرد: در ادامه این روند آنچه برای استان خراسان رضوی و حوزه ملی ما مهم هست افزایش بازدهی و بهره‌وری بهتر در استخراج از معادن است. نگاه ما به کشور افغانستان به عنوان یک کشور دارای معادن بکر بسیار باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم از ظرفیت دانش، آموزش و فراوری در مسیر هم افزایی و تکمیل زنجیره‌هایی که در استان شکل گرفته استفاده کنیم و بایستی نگاه ویژه‌ای در جهت همراهی و استفاده از مشارکت اجتماعی مردم در جهت توسعه این مسائل و استفاده از ظرفیت‌ها و حل مشکلات قانونی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجموع برداشت از معادن بخش دولتی و خصوصی استان در حدود ۳۵ میلیون تن در سال است که کمتر از ۷ میلیون تن آن در استان فرآوری می‌شود. نگاه ما به این مسأله اینگونه است که با تعامل و فراهم آوردن زیرساخت‌های اصلی این حوزه که در کشور و استان مشهود است بتوانیم حداکثر بهره‌وری را برای منافع ملی و استانی داشته باشیم.

همچنین در این نشست تخصصی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به بازدیدهای انجام شده از معدن سنگان خواف و سایر صنایع خراسان رضوی عنوان کرد: در دور جدید مجلس اعضای این کمیسیون از تخصص بالایی برخوردار هستند وامیدوایم با توجه به مسائل و مشکلات موجود کشور بتوانیم اقدامات سازنده‌ای در حل مشکلات با اصلاح قوانین و مقررات برداریم.

رضا علیزاده ادامه داد: در جمهوری اسلامی کارهای بسیاری صورت گرفته و در خیلی از حوزه‌ها پیشرفت کردیم و برخی از کارهای بزرگ بی‌نظیر است اما واقعیت این است در حوزه مسائل و مشکلاتی که امروز مطرح شده است نتوانستیم کاری انجام بدهیم.

وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیاردی در حوزه گاز افزود: اگر در سال آینده سرمایه‌گذاری در حوزه میدان‌های گازی انجام نشود شاهد افت فشار گاز و کمبود گاز فراگیر در آینده خواهیم بود و پتروشیمی‌ها تعطیل خواهد شد در همین زمینه با وزیر پیشنهادی نفت صحبت کرده‌ایم تا مشروط بر ایجاد تخفیفات و تسهیلات خاص برای این صنایع، پتروشیمی‌ها در بخش صنایع بالادستی سرمایه‌گذاری کنند تا مشکل سرمایه‌گذاری در این بخش حل شود.

علیزاده ضمن تأکید بر حل مسائل کشور براساس شرایط موجود تصریح کرد: تلاش می‌کنیم وضعیت کابینه تا آخر هفته نهایی شود و تمام انتظارات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با وزیران پیشنهادی مطرح شده و از وزرا پیشنهادی خواسته‌ایم همزمان با رصد شرایط مربوط به وزارت خانه خود به ایجاد تعادل و تعامل با سایر وزرا به ویژه وزرای اقتصادی بپردازند و با انتخاب مدیران و معاونان کارآمد درصدد حل مشکلات اقتصادی برآیند و این کمیسیون با تمام وجود تلاش می‌کند تا با کمک اتاق بازرگانی به حل مشکلات موجود کمک کند و هدف این جلسه این است که مشکلات و موانع سر راه فعالان اقتصادی تولیدکننده‌ها، صنعتگران و مواد اولیه به نوعی احصا و باتوجه به توان مجلس در حوزه قانون‌گذاری حل شود.

پتاسیل خراسان رضوی در شکل‌گیری صنایع دیگر

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این نشست تخصصی ضمن اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی و استفاده از این گزارش در کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد: تلاش می‌کنیم با متخصصان این کمیسیون دغدغه‌های بخش خصوصی اتاق بازرگانی و نمایندگان مردم خراسان رضوی را در مجلس شورای اسلامی حل و فصل کنیم.

حسنعلی محمدی به جلسات برگزار شده با دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: جلسه‌ای با رئیس دیوان عدالت اداری داشته‌ایم و مسائل مربوط به حیطه درمان و پزشکی پیگیری شد. کمیته‌ای تحت عنوان رفع موانع تولید در کمیسیون صنایع تشکیل شده تا مواردی که باعث شده در زمینه تولید، صادرات، واردات و مسائل این چنینی خدشه و خلل ایجاد کند با تعامل و هم افزایی و مشورت مدیریت شود تا چنانچه نیاز بود قانونی تصویب یا اشکالات قانونی بر طرف شود و در مجلس شورای اسلامی پیگیر این موارد باشیم.

وی ادامه داد: سه نماینده از خراسان رضوی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی حضور دارند و در بازدیدهای انجام شده متوجه ظرفیت‌های خیلی خوب این استان نسبت به کشور و سایر استان‌ها شدیم که با استفاده از این ظرفیت‌ها خراسان رضوی می‌تواند در ادامه در شکل‌گیری صنایع دیگر گام تأثیرگذاری بردارد که در برنامه‌ریزی‌های آتی استان قرار می‌گیرد.

تکمیل رینگ انرژی خراسان رضوی از مطالبات نمایندگان استان است

نماینده سرخس و فریمان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ۷۸ نفر متقاضی حضور در این کمیسیون بودند و بعد از دو دوره مجلس شورای اسلامی که خراسان رضوی در کمیسیون صنایع و معادن نماینده‌ای نداشت، سه نماینده از این استان اکنون در این کمیسیون عضو هستند.

احسان قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به مسائل اقتصادی استان ادامه داد: خراسان رضوی در عرصه اقتصاد خرد و تجارت اقتصادی ید طولایی دارد و این استان در مسیر جاده ابریشم بوده، مسیرهای خراسان رضوی زیارتی گردشگری است، ما تجار و فعالان اقتصادی و خوب زیادی در استان داریم و در عرصه صنعت شرایط نسبتاً خوبی داریم اما در صنایع بزرگ مانند صنایع وابسته معدنی زنجیره تولید و فرآوری کامل نیست و با وجود اینکه تولیدکننده خوراک بسیاری از واحدهای بزرگ فولادی کشور هستیم اما هنور زنجیره کامل تولید این صنایع را نداریم و بیشتر کار خدمت‌رسانی به واحدهای بزرگ استان‌های دیگر را انجام می‌دهیم.

وی افزود: نبود زنجیره تولید یک خلل در استان است و مهمترین اولویت حال حاضر استان تکمیل این زنجیره در درون خراسان رضوی و سرمایه‌گذاری است که الزاماً با یک تجارت متوسط حاصل نمی‌شود و نیازمند عزم دولت و کار مشترک است. مهمترین اولویت خراسان رضوی در حوزه تولید ورق، ذوب ورق در زنجیره آهن اسفنجی، تولید تمام محصولات وابسته در عرصه فولاد و تعریف گردش کار با افغانستان است.

نماینده سرخس و فریمان تأکید کرد: در حوزه تأمین برق باید گاز کافی داشته باشیم اما در حال حاضر گاز نداریم و مخازن گازی که قبلاً شش استان را پوشش می‌داد به زور می‌تواند استان خراسان را پوشش دهد و برای رفع این مشکل باید خط روابط خود را با ترکمنها گسترش بدهیم یا خط گاز ترش به داخل کشور بیاوریم و آن را تصفیه یا سواپ کنیم و ایجاد یک خط از روسیه هم در دست بررسی است تا ما تبدیل به هاب انرژی شویم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که نمایندگان استان در حال پیگیری از وزارت نفت هستند تکمیل رینگ کامل حوزه انرژی از جنوب کشور به سمت خراسان رضوی است که پیگیری‌های مستمر می‌طلبد و تغییر دولت‌ها یک مشکل جدی ما در این زمینه است و یکی از مطالبات اصلی ما از دولت جدید تکمیل رینگ انرژی خراسان رضوی با کشور است.

وی به پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ پیگیر سرمایه‌گذاری بر این خط هستند و ما این نگرانی را داریم با تغییر دولت‌ها این پروژه دچار خلل یا چالش شود و این جزء مطالبات مجموعه نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی است. فرصت‌ها و کمبودهای بسیاری در استان نهفته است و باید دست به دست هم بدهیم تا خراسان رضوی را که یک استان با زنجیره تولید و تجارت خرد و متوسط است به سمت توسعه کلان‌تر ببریم.

خروج سپرده ۵۰ درصد سپرده‌ها از استان

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این نشست تصریح کرد: با برگزاری انتخابات و انتخاب رئیس جمهور رویکرد جدیدی در آینده مملکت پیگیری می‌شود. از طرف بخش صنعت برای خراسان رضوی که ۹۶ درصد آن صد درصد خصوصی است خواهش می‌کنیم از ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی در جهت تصمیم‌گیری‌ها بیشتر استفاده شود.

عبدالله یزدان بخش ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های دولتی در خراسان رضوی کم بوده و به همین دلیل ورود بودجه و سهمیه‌های مالی در استان کم است. در زمینه سهمیه‌های تسهیلات در استان باید درست تصمیم‌گیری شود اما۵۰ درصد سپرده‌های خراسان رضوی به استان‌های دیگر از جمله تهران می‌رود.

وی افزود: اگر ساختار و دیدگاه کمیسیون صنعت و مجلس و کل کشور صنعتی باشد ما از زیر بار یوغ نفت و مشکلات فروش آن به مرور خارج می‌شویم اما احساس ما بر این است که تصمیم‌گیری‌ها اینگونه نیست و برای کسب و کارها موانع بسیاری ایجاد می‌شود. در حال حاضر برق نداریم و در۵ سال و ۱۰ سال آینده باید تجهیزات آن کامل شود و در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گذراران حاضر به سرمایه‌گذاری هستند بنابراین زمین و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بگذارید و با تشویق کمک کنید تا یک فعال اقتصادی در حداقل زمان ممکن به سود دهی خودش برسد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تعهدات ارزی یکی از مشکلات صادرکنندگان است و صادرکنندگان که این مملکت و مسائل و مشکلات آن را می‌دانند ارز را به کشور باز می‌گردانند بنابراین در حل این موضوع اهتمام ویژه شود.

یزدان بخش خواستار کوتاه شدن بروکراسی‌های اداری شد و تأکید کرد: سامانه‌های متعددی در استان و کشور داریم که شامل۵۰ سامانه در حوزه‌های اقتصادی است. ۱۴ سامانه در حوزه مالیات کشور داریم و وزارت صمت ۱۳ سامانه دارد داریم که حذف همه این‌ها یا محدود کردن به یک سامانه شده تا ما فعالان اقتصادی در پشت این سامانه‌ها بمانیم و زمان را از دست بدهیم.

وی به مشکلات شهرک‌های صنعتی اشاره و عنوان کرد: شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی مانند یک شهر با جمعیت مناسب هستند. این شهرک‌ها نیازمند بودجه‌اند و زیرساخت هریک مربوط به ۲۰یا ۳۰سال قبل و از بین رفته است و در حال حاضر فاضلاب و پساب‌های صنعتی و مسموم به زمین وارد می‌شود و زندگی مردم را به خطر میاندازد شهرک‌ها به بخش خصوصی فقط واگذار شده و با توجه به مسائلی که بر دوش این بخش همواره قرار می‌گیرد توان رفع مشکلات این چنینی را ندارد. بعد اقتصادی هر استان مخصوصاً خراسان رضوی شهرک‌های صنعتی است. پیشنهاد ما اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی بود که محقق نشد اما درخواست بودجه برای بهبود مسائل شهرک‌های صنعتی را به طور خاص داریم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی استان ضمن گلایه از نبود تفویض اختیار در استان‌ها برای تصمیم‌گیری عنوان کرد: ما برای ساده‌ترین نامه مانند یک نامه و پیگیری در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که مسائل اقتصادی زیادی را در استان حل و فصل می‌کند در نهایت باید به تهران مراجعه کنیم و باید به این مسأله توجه ویژه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.